ایران فلایت

من براتون تو بلاگ ایران فلایت از روش های خرید آنلاین بلیط هواپیما و دیدنی های ایران و جهان مینویسم

ایران فلایت

من براتون تو بلاگ ایران فلایت از روش های خرید آنلاین بلیط هواپیما و دیدنی های ایران و جهان مینویسم

بوستان جمشیدیه

 

اگر شما ساکن تهران هستید و علاقه‌ی زیادی به گردش دارید اما به علت مشغله زیاد، کمبود وقت و کمبود حوصله برای طی کردن مسافت زیاد به دیدن جاذبه‌های خارج از شهر نمی‌روید یا حتی اگر راهنمای توریستی هستید که قصد دارید از جاذبه‌های پایتخت عزیزمان فخر بفروشید، درهر صورت یکی از پیشنهاد‌های ما (و صدالبته ساکنین تهران) به شما پارک جمشیدیه می‌باشد.

تاریخچه جمشیدیه

در زمان حکومت قاجار املاک زیادی در منطقه نیاوران تهران، متعلق به خاندان بزرگ و ثروتمند دولو بود. شخص مهندس جمشید دولو (این اسم براتون آشنا نیست؟ درسته! ایشون مالک اصلی زمین جمشیدیه بودند) زمین 69 هزار مترمربعی خود را به فرح پهلوی بخشید. در ابتدا تصمیم بر این بود که خانه‌ی سالمندان در آنجا احداث شود اما در نهایت با عنوان پارک عمومی در سال 1365 ساخته شد و در اختیار همگان قرار گرفت. طراحی این پارک درجه یک، توسط معمار ایرانی بنام و صاحب سبک آن دوره به اسم کامران طباطبایی دیبا (طراح فرهنگسرای نیاوران، موزه‌ هنر‌های معاصر تهران، فرهنگسرای دانشجو و فرهنگ شفق) صورت گرفت.

بوستان فردوسی

این پارک تابحال دوبار بازسازی شده است. یکبار حدود 16 هکتار به وسعت ان اضافه شد که به پاس یادبود شاعربزرگ پارسی زبان اسم آن را فردوسی گزاشتند. جذابیت های بوستان فردوسی با کف پوش های تماما سنگ با محوطه اصلی به رقابت می‌پردازد.

اطراف بوستان جمشیدیه

این پارک چهار ورودی دارد که از شمال به کوهی به نام کلکچال، از سمت شرق به خیابان جمشیدیه، از جنوب به باغ دولو و از غرب به جاده کلکچال وصل می‌شود.

محیط توپوگرافیک بوستان جمشیدیه

این پارک که حدود 10 هکتار مساحت دارد و ارتفاع آن نسبت به دریا 1820 تا 2100 می‌باشد، به علت قرار گرفتن در شمال تهران و نزدیکی به کوه‌های شمال تهران از سرسبزترین، خوش اب و هوا ترین و با صفاترین مناطق (خلاصه همه چی تموم!) به شمار می‌آید و با وجود آب و هوای خوب درهر فصلی از سال جذابیت‌های خودش را دارد.

گیاهان و حیوانات در پارک جمشیدیه

این بوستان شامل گونه های مختلف درخت اعم از نارون، چنار، اقاقیا، زبان گنجشک، بیدمجنون، سرو، بلوط و هم چنین درختان میوه مثل زردآلو، سیب، گلابی و گیلاس (کارخونه تصفیه کننده ی هوای تهران محسوب می‌شوند برای خودشان! ) می‌باشد. در دریاچه میان پارک مرغابی‌ها و اردک‌ها شناور هستند. گفته می‌شود بیش از 60 گونه پرنده در بوستان جمشیدیه سکونت دارند.

آپشن های پارک جمشیدیه

از جمله مواردی که موجب محبوبیت این پارک شده علاوه بر سرسبزی و طراحی زیبا امکان استفاده رایگان برای همه‌ی مردم در سنین و اقشار مختلف می‌باشد.

ابشار‌های مصنوعی با پوشش سنگی به جذابیت های آن بخشیده است.

دریاچه با آب نماهای گوناگون و امکاناتی چون آلاچیق و امکانات تفریحی شمارا از انتخاب این پارک مسرور نگه خواهد داشت.

یکی از دورنماهای زیبای تهران در اینجا قرار دارد. درست است تهران هوای آلوده‌ای دارد اما تماشای آن از دور خالی از لطف نیست.

به علت کف پوش های سنگی طراحی منحصر به فردی پیدا کرده است به طوری که به بوستان جمشیدیه بوستان سنگی نیز می‌گویند.

گردشگری در پارک جمشیدیه

با وجود فضای سرسبز این محیط بسیاری از کوهنوردان این مسیر را برای فتح قله کلکچال انتخاب می‌کنند. در ابتدای ورود به بوستان گذرگاه سنگی به چشم میخورد که از دو طرف با درختان بلندی محاصره شده و فضای فوق العاده ای را برای پیاده روی (والبته عکاسی) برای گردشگران مهیا کرده است. بعد از عبور از 600 پله سنگی به بوستان سنگی می‌رسید، موزه های سنگی و مجسمه هایی با طرح های مفهومی و انتزاعی، نیمکت ها، بخش های تزیین شده با گل کاری و درخت کاری فضای مطلوبی را برای گردشگران مهیا ساخته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد