ایران فلایت

من براتون تو بلاگ ایران فلایت از روش های خرید آنلاین بلیط هواپیما و دیدنی های ایران و جهان مینویسم

ایران فلایت

من براتون تو بلاگ ایران فلایت از روش های خرید آنلاین بلیط هواپیما و دیدنی های ایران و جهان مینویسم

گردشگری پارک ساعی تهران

مشغله های کاری، هزینه های زیادو کمبود وقت یا عدم حوصله برای رفتن به مسافرت های چند کیلومتری و یا تکراری شدن مناطق شمالی کشورمان، بسیاری از پایتخت نشینان را تشویق می‌کند تا برای اوقات فراقت و گردشگری در طبیعت، در قالب پیک نیک های نیمروزه پارک های عمومی با امکانات متنوع رفاهی_تفریحی را انتخاب کنند که در میان گزینه های متعدد ما اینجا به سراغ گردشگری در پارک ساعی تهران می‌رویم.

تاریخچه پارک ساعی

در روزگاران قدیم زمین 30 هکتاری بود که از میدان ونک آغاز می‌شد تا به ولیعصر و در نهایت عباس‌آباد می‌رسید، اما با گذر زمان توسط اشخاص مختلف مورد تجاوز قرار گرفت تا در اخر 12 هکتار از آن باقی ماند.

زمین باقی‌مانده با توجه موقعیت خوب اقلیمی که داشت در سال 1324 درخت‌کاری شد و در اختیار وزارت کشاورزی قرار گرفت. در سال 1329 (با توجه با هوای پاکیزه تهران!) برای ایجاد کمربند سبز تنفسی توسط مهندس کریم ساعی (وی متولد1289 شهر مشهد بود که برای تحصیل به تهران سفرکرد و در سال 1310 در مقطع کارشناسی فارق التحصیل شد. در اخر به پاس زحمات ایشان مجسمه وی را در حالت نشسته در پارک درست کردند و اسم ایشان را نیز بر روی باغ نهادند). پس از اعلام نوسازی شهر در سال 1336، مسوولیت این زمین از وزارت کشاورزی به شهرداری انتقال یافت. درسال 1342 طراحی آن توسط مهندس محجوبی آغاز شد و این پروژه بعد از مدت 10 سال (یعنی در سال 1352) به سرانجام رسید.

طراحی پارک ساعی

طرح اولیه این زمین جنگلی بود که از طبیعت و شیب ان به صورت پلکانی استفاده شده بود و شباهتی به پارک های مدرن نداشت (چون فارق از امکانات رفاهی مثل نیمکت و... بود)، مهندس محجوبی طراحی اسلیمی (حفظ اختلاف سطح و استفاده نکردن از پله برای حفظ رئالی بودن آن و هم چنین عبور و مرور آسان برای سنین مختلف جامعه) را برای این زمین انتخاب کرد، و با توجه به قدمت آن و بودجه کمی که به این کار اختصاص یافت می‌توان از این پارک با عناوین اولین پارک مدرن و ارزانترین پارک تهران نیز یاد کرد.

سنگ های مورد استفاده در طراحی این پارک از جاجرود تهیه شدند.

قسمتی از پارک را برای نگه داری پرندگان آبی به شیوه باغ های ژاپنی طراحی کردند که به باغ ژاپنی ملقب است.

این پارک 6 ورودی دارد و از غرب به خیابان ولیعصر و از شرق به به وزرا منتهی می‌شود.

پوشش گیاهی

بیش از 17 گونه گیاهی در این منطقه شناسایی شده اند که شامل چنار، کاج تهران، سروتبری، سرو نقره‌ای، سروبادبزنی، برگ بو، افرا، نارون، سدروس، ماگنولیا، یاس وحشی، ژنیگو، زالزاک، گردو و سیب می‌شوند.

حیوانات در پارک ساعی

شاید هر بار که به آنجا بروید کودکانی را ببینید که برای اردوی تفریحی-اموزشی از مجسمه های دیدنی حیوانات که نام هرکدام کنارش نوشته شده بهره می‌برند. اما حیوانات واقعی هم هستند مثل خرگوش، غاز، اردک، مرغابی، لاک پشت، قو، مرغلبی وحشی، سنجاب، طوطی وحشی و طاووس (خلاصه باغ وحشی است برای خودش اما به صورت رایگان!) در این پارک دیده شدند.

سرگرمی‌های پارک ساعی

مثل همه ی پارک های عمومی دیگر می‌توانید از وسایل ورزشی قرار گرفته در پارک استفاده کنید، یکی از مکان های محبوب نوجوانان و کودکان زمین اسکیت این پارک است. با توجه به مسیر های عریض دوچرخه سواری و بدمینتون را در یک محیط سرسبز به شما پیشنهاد می‌کنیم. فضای بسته برای فوتبال دستی هم می‌تواند انتخاب شما برای سرگرمی و خوشگذرانی با دوستانتان باشد.

در شمال پارک فرهنگسرایی برای بانوان عزیز قرار دارد تا از کلاس های متنوع اموزشی، کتابخانه سرو، و امفی تئاتری یا ظرفیت 700 نفر استفاده ببرند.

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد