ایران فلایت

من براتون تو بلاگ ایران فلایت از روش های خرید آنلاین بلیط هواپیما و دیدنی های ایران و جهان مینویسم

ایران فلایت

من براتون تو بلاگ ایران فلایت از روش های خرید آنلاین بلیط هواپیما و دیدنی های ایران و جهان مینویسم

کویر مرنجاب

کویر سرزمینی بدون هیاهو و دارای آرامش کم نظیر که راه رفتن روی شن‌ها و رمل‌های آن حس شگفت‌انگیزی دارد، تماشای رقص شن‌ها در باد و طلوع و غروب خورشید همراه با سایه‌ی سرخی که روی تپه‌های آن می افتد هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. اگر مسافر کویر باشید تجربه‌ی دیدن آسمان پر از ستاره در شب همراه با سکوتی عمیق هیچگاه از ذهنتان پاک نمی‌شود. در بین مقصد‌های کویرگردی، شاید کویر مرنجاب انتخاب شما باشد. در ادامه از جاذبه‌های این کویر یاد می‌کنیم.

حالا چرا مرنجاب؟

به علت وجود شن و ماسه نرم و روان در این منطقه حفر چاه و قنات بسیار سخت و دشوار می‌باشد، همین دشواری دسترسی به آب موجب شد تا اسم "مرد رنج آب" را بر آن بنهند که به مرور زمان به مرنجاب تبدیل شد.

مرنجاب کجاست؟

این کویر در استان اصفهان و در نزدیکی شهر کاشان در قسمت شمالی شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. ارتفاع آن از سطح آب دریا حدود 850 متر می‌باشد و موقعیت جغرافیایی آن  در قلب کویر‌های ایران محسوب می‌شود به طوری که از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از شرق به پارک ملی کویرو از غرب به کویر مسیله منتهی می‌شود.

دریاچه نمک آران و بیدگل

در زمان بارندگی ارتفاع آب در این دریاچه به 2 سانتی متر می‌رسد که به لطف تاپش مستقیم خورشید به سرعت تبخیر می‌شود. پس اگر برای بازدید از این دریاچه می‌روید و دوست دارید آن را با آب ببنید باید فصول پر بارش را برای گردشگری در این منطقه انتخاب کنید. اما تماشای آن در فصول کم بارش هم خالی از لطف نیست، با هربار تبخیر آب رسوبات نمکی  شکل‌های هندسی و گاها عجیب و شگفت آوری را پدید می‌آورند. جالب است بدانید عمق نمک در این دریاچه از 5 تا 45 متر متغیر است.

جزیره سرگردان

جزیره‌ای که هیچ پوشش گیاهی ندارد و به غیر از فصول پر بارش در بقیه سال به تپه‌ای نمک زار تبدیل می‌شود. دلیل جاذبه آن این است که دائما در حال حرکت است به همین خاطر سرگردان صدایش می‌زنند. امروزه فهمیدند علت این اتفاق گرمای شدید منطقه، خطای دید و شکست نور باعث نمایش سرگردانی این جزیره شده است.

چاه دستکن

از جاذبه‌ی دیگر این وجود چاه دستکن است که طرفداران زیادی دارد (عده‌ای محلی معتقدند این چاه در گذشته قدیم توسط امام رضا حفر گشته است!). آب این چاه به علت ماسه‌های درون آن که نمک را به خود جذب می‌کنند، شیرین است.

مرنجاب و تاریخ

زمانی که ازبک‌ها و افغان‌ها به خاطر دریاچه‌ی نمک به مرز‌های اصفهان نزدیک شدند، شاه عباس صفوی در سال 1012 هجری دستور ساخت کاروانسرایی در مسیر جاده ابریشم برای استراحت کاروان‌ها و تجار را صادر کرد. این کاروانسرا به شکل مربعی 3500 متر مربع مساحت دارد که شامل 29 اتاق می‌شود. اما در بالای آن سنگرهای دیدبانی برای حفظ امنیت کاروانیان قرار دارد، به طور کلی ۶ برج در دیواره‌های آن گزاشته شده است. جالب است که این کاوانسرا تا سال 1378 ملک شخصی فردی به اسم شیبانی بوده تا توسط سازمان میراث فرهنگی از او خریداری شده و سرانجام در سال 1384 در میان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محیط توپولوژیک مرنجاب

پوشش گیاهی این بیابان از نوع گیاهان شور پسند مثل درخت گز، درخت تاغ و بوته‌های اسکنبیل و... می‌باشد.

هم چنین جانوران زیادی از جمله گرگ، شغال، کفتار، روباه شنی، بزمجه و افتاب پرست در این بیابان دیده شده اند. اگر خوش شانس باشید شاید هنگام بازدید از این بیابان شاهد عبور شتران نیز باشید.

تفریحات مرنجاب

یکی از سرگرم کننده ترین تفریحات دراین بیابان امکان کرایه شتر و موتور و گشتن بر تپه‌های شنی می‌باشد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد